~ min förlossning , min älskling föds ~

2007-10-12 22:01:46 Dagboken
» Kommentarer(1) «


Vaknade ca 03.00 på fredags morgonen av att jag hade ont i magen , trodde först att jag va lite kass i magen . kissade lite grann , och det kom blod , gick o la mig i sängen igen , o dt kom mer ont . gick upp på toa o kissade igen o dt kom mer blod denna gången , gick än en gång o la mig i sängen , o dt fortsatte att göra ont , då kom det onda med 5 min mellanrum . vid 04.00 väckte jag jörgen o sa att jag hade ont . han ringde sin mamma o bad henne ringa till förlossningen eftersom våran hemtelefon inte fungerade , så en BM ringde upp jörgen o han berätta hur dt va , och hon tyckte vi skulle komma in . så vi åkte o lämnade rocky hos jörgens mamma o sen upp till förlossningen . kom in till undersökningsrummet vid 05.30 , o bm satte en CTG kurva en halvtimme , o sen kände hon på mig , o va då öppen 1 cm o tappen va helt utplånad . vid 7 tiden fick vi ett förlossningsrum , o jag fick lite frukost som inte alls va lätt att få i sig , jag hade ju inte direkt någon aptit så att säga , men lite yogurt kom ner . Vid tio tiden tyckte bm att vi skulle ta en promenad o vara tillbaka om en timme , så vi gick runt sjukhuset o bort till cafeterian för att träffa svärmor , o så att jörgen kunde köpa sig nått att äta . vid 11 va vi tillbaka på rummet igen , o bm kom in o kände på mig , nu hade jag öppnat mig 3 cm . bestämde att hon skulle komma tillbaka vid 12 igen . vid 12 va jag öppen 3,5-4 cm , o hon tog hål på hinnorna . kände hur dt rann varmt vatten ur mig . kändes lite skönt ändå . dom satte även värkstimulerande dropp på mig , för att öka farten på värkarna , o jag låg där me min lustgas o andades igenom värkarna , men allt eftersom droppet gjorde sin värkan fick jag allt ondare o hade 1 min mellan värkarna . vid 2 tiden ringde jag på bm o sa att jag ville ha ryggmärgsbedövningen för jag klarade inte av att hantera värkarna , som kom alltför tätt , han inte vila innan nästa kom . så narkosläkaren kom väldigt fort , förklarade in i minsta detalj vad han skulle göra , vilket kändes tryggt :) låg o kramade jörgens hand hela tiden samtidigt som jag låg o andades lustgas , djuuuuupa andetag . skulle kura ihop mig som en srg katt tyckte han , o hur lätt är det då med en stor mage ? men bedövning la han iaf o dt fick bra . men efter en timme började bedövningen släppa o jag ringde på bm då jag fick så fasansfullt ont igen , hon ringde o pratade med narkosläkaren o kom överens om att ge mig en dos till . o den räckte en timme till den me , klockan 18.20 började krystvärkarna komma . kändes som att jag skulle skita ner mig , bm ville dessutom att jag skulle stå på knä för att han skulle sjunka ännu längre ner , sagt o gjort jag vände på mig o stog lutad mot ryggstödet på sängen , då skrek jag verkligen av smärta , ville ge upp med en gång , dt va dt värsta jag vart med om i hela mitt liv , jag hade så ooont . ville inte stå så mer , men dom ville att jag skulle fortsätta , lätt för er o säga tyckte jag . ni som inte ligger här o snart avlider av smärtan ! visste inte vart jag skulle ta vägen , ville bara dö . efter ett tag la jag mig iaf ner på rygg igen o drog lite mer lustgas . sen kom förlossnings läkaren in , o hon skulle trycka på min mage samtidigt som jag krystade o så höll vi på ett tag tills hon gick o pratade med någon annan läkare o kom tillbaka o sa att dom skulle använda sugklocka för att få ut han . sagt o gjort så gjorde dom dt , o jag säger bara AAAAAAAAAAJ !! för helvete va den gjorde ont , den smärtan önskar jag inte ens min värsta fienden . fy fan säger jag bara ! och anledningen till att dom fick använda sugklocka vilket jag inte visste då , va att min son höll på att få syrebrist och hjärtljuden sjönk såpass mkt . =/ men ut kom han iaf , klockan 20.50 var han ute ! Lyckan är total ! :)



image3

Kommentarer
Postat av: Oksana (Aki)

Väldigt duktigt och starkt gjort.. :)
Fick en helt underbar pojke.

2007-12-19 @ 15:09:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback