Rebekahs Förlossning

2013-10-06 21:57:33 Graviditeten
» Kommentarer(7) «


Ska försöka knåpa ihop en liten förlossningsberättelse även om minnet är lite luddigt. Men jag får väl komplettera den sen när jag fått förlossningsjournalen från min barnmorska, men de är ju ett tag kvar tills de är dags för efterkontrollen hos mvc.

 

Jag hade vart på förlossningen på kvällen den 22:a September, för att jag misstänkte att jag läckte vatten, så väl där kontrollerades jag för misstänkt vattenavgång, men det visade sig vara falskt alarm. Kom hem strax efter 21 och vid 23 gick jag och la mig. Vaknade inte alls långt därefter tror klockan var strax efter 23.30 av att jag hade värkar som gjorde ont, men dom kom inte så tätt så jag låg uppe i sängen och andades igenom dom. Vid 01-tiden gick jag ner och väckte Jörgen som hade somnat i soffan så han kunde gå o lägga sig. Men det va inte länge han fick sova, för vid 02 kom värkarna med 5 min emellan och höll i sig i ca 1,5 minut.

 

Så jag valde att ringa in till förlossningen som tyckte att vi skulle komma in, eftersom de ändå var mitt tredje barn. Så Jörgen ringde våran granne som kom över till oss och sov här så hon kunde ta barnen till morgonen. Väl inne på förlossningen fick jag först ligga med CTG i ca 20 min för att mäta värkarna och se så att bebisen mådde bra. Sen kände hon på mig och då var jag öppen 3 cm. Sen gick de segt upplevde jag. Hade ganska ont av värkarna så jag bad om lustgasen ganska så fort. Nästa gång hon undersökte mig var jag öppen 4 cm.

 

Vid 06-tiden dök Sara upp på förlossningen, min klippa. Och ett stöd för mig och Jörgen. Guld värt. Minnet är ganska luddigt där. Var så himla påverkad av lustgasen där. Men jag vet att jag bad barnmorskan ta vattnet eftersom det inte hade gått. Och man har fått ta det under mina andra förlossningar. Men hon tyckte inte riktigt det så vi avvaktade lite till. Kräktes även av lustgasen vid några tillfällen, va en aning hög av den om man säger så.

 

Sen började de trycka på nertill, men inte dom där typiska krystvärkarna, mer ett tryck ner mot rumpan och jag kände att jag ville hjälpa till lite, så barnmorskan kände igen och då var jag nästan fullt öppen så hon petade hål på fosterhinnan så vattnet gick och sen va det bara att krysta. Och fort gick det. Men gud va ont de gjorde att krysta ut denna madamen. Trodde aldrig jag skulle få ut henne där ett tag, men ett par krystvärkar så kom hon. Vår fina dotter.

Sen skulle den där jäkla moderkakan ut med, och denna gången kom den ut. Var livrädd över att jag skulle behöva opereras denna gången med för att få ut den, men de slapp jag. Och eftersom krystskedet gick så pass fort så sprack jag en del, först misstänkte dom att jag drabbats av en sfinkterruptur, så det kom in läkare för att kontrollera med ultraljud och även undersöka. Tack och lov så visade det sig att deras misstanke var felaktig.

 

Men jag behövde ändå sys en del. Först var det tal om att jag skulle få en spinalbedövning för att det var en del att sy, men klarade mig med lokalbedövningen och lustgas såklart. Fick ju ta tillfället i akt att andas in den ljuva gasen. När jag var ihop sydd och klar åkte Jörgen hem för att få lite sömn medans Sara stannade en stund till hos mig så hon och jag delade på den underbara grattis brickan och sen tog jag mig en härlig dusch för att tvätta av all svett och blod.

 

Men jag fick en helt naturlig förlossning denna gång, allt gick som det skulle. Jag fick upp min bebis på bröstet, jag fick mysa med henne efter förlossningen, jag fick amma direkt. Och vi fick åka till BB efter förlossningen. Allt var perfekt ♥ Det gjorde ont så in i helvete men de var värt varenda värk!

 

Nu var hon här.

Våran prinsessa Rebekah Lilly Zetterblad

4056 gram & 51 cm och 36 cm i huvudomfång . 

 

 
Sista bilden med tjocka magen ♥ Precis inkommen på förlossningen. 
 
 
 
 
Hann att sms:a mellan värkarna :) 
 
 
Lustgasen va jäkligt kul ;)
 
 
 
 
Sen kom hon, med dunder & brak
 
 
Världens goaste "mat" efter förlossningen ♥
 
 
Lilla prinsessan i väntan på att få komma till BB .
 
 
 
Första mötet med brorsorna ♥
 
 
 
 
På väg hem från BB :) 

Kommentarer
Postat av: johanna

Åh vad sööööt! :)

Svar: Tack =)
Marie

2013-10-10 @ 22:45:56
URL: http://nannna.se/
Postat av: jennie pluggar i los angeles

Så vackert<3

Svar: Tack =)
Marie

2013-10-10 @ 22:46:39
URL: http://jsjolin.blogg.se
Postat av: Ebba Bomberg

gud vad gulligt och vad härligt att allt gick bra! :)

Svar: Tack
Marie

2013-10-10 @ 22:47:51
URL: http://ebomberg.blogg.se/
Postat av: Josefine Hellgren

Men vad underbart! Blir alldeles tårögd av att läsa och se sånt här! Jag önskar er all lycka!! :)
Kram!!

Svar: Åh tack ska du ha :)
Marie

2013-10-10 @ 22:48:12
URL: http://gossanfoto.blogg.se/
Postat av: ERIKA ENROTH

Förlossnings berättelser är så mysiga att läsa ♥

Svar: Tack så mkt :)
Marie

2013-10-10 @ 22:50:28
URL: http://erikaenroth.com/
Postat av: Helene

Grattis till den lilla tösen. Vad skönt att allt gick bra :)

Svar: Tack så mkt :)
Marie

2013-10-10 @ 23:00:14
URL: http://volvochick.blogg.se
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥

hon är så fin er lilla prinsessa =)

Svar: Tusen tack =)
Marie

2013-10-22 @ 10:36:10
URL: http://www.melissasprinsar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback