Aktiv dödshjälp?

2012-11-08 12:49:57 Mina tankar och funderingar
» Kommentarer(6) «


Läste precis om det . Vad tycker ni? Ska man få ha valet att få hjälp att dö om man är svårt sjuk? Eller ska man behöva få ligga och plågas till kroppen inte orkar mer och man dör ändå?
Jag är helt klart FÖR aktiv dödshjälp och inte bara palliativ vård som vi har i Sverige. Och jag hade velat att om jag en dag blev riktigt svårt sjuk då ingen behandling hjälpte och smärtstillande inte heller fungerade att någon kunde hjälpa mig att dö om det va min önskan. Om man har så ont och mår så dåligt varför kan man inte bara få dö då? Vart tog rätten att få bestämma över sitt eget liv vägen?
 
Vad tycker ni? Ska man ha den rätten att få dö eller är det helt befängt?

Kommentarer
Postat av: Anna

Helt klart för!

2012-11-08 @ 14:41:16
URL: http://Alinds.blogg.se
Postat av: Linda!

Jag tycker man ska ha rätten till dödshjälp. Varför ska man pinas om men vet att de bara finns en utväg? Att min familj ska få sr mig må dåligt.. Nej tycker absolut att vi ska ha dödshjälp.

2012-11-08 @ 16:51:41
URL: http://asomilinda.bloggplatsen.se
Postat av: Maria

jag är för dödshjälp

2012-11-08 @ 19:47:50
URL: http://www.mariachen.blogg.se
Postat av: Hannele

Jag är FÖR för att vem fan vill ligga i sängen och plågas och ha ont så att man inte vet vad längre?
Eller när man ser sitt eget barn ligga och lida där och ha ont och ingenting hjälper längre?

Att få ligga i sängen skulle kännas för mig att det vore fan människoplågeri om jag inte fick dö..

Det finns sjuka regler i sverige tycker jag, iaf om aktiv dödshjälp. Visst är inte så inne i det men har läst att folk har blivit nekade osv trots att dom har haft så ont och ingenting hjälper..

Jag hade nog tagit mitt liv tillslut om jag mådde så dåligt och hade så ont men man kanske inte skulle ens orka det..

2012-11-08 @ 20:06:31
URL: http://www.lillahannele.blogg.se
Postat av: Ida

Jag tycker helt klart som dig. Det finns ju dem som är mycket sjuka, vet att de ska dö och faktiskt VILL dö. Då är det ju betydligt bättre att låta dem dö en "fin" död istället för att de ska behöva plågas till döds.

2012-11-08 @ 20:16:50
URL: http://idacnilssons.blogg.se
Postat av: Sandra

Helt klart för!
Som du sa, vart tog rätten att bestämma själv vägen? Bestämmanderätt kallas det ju så vackert.
Värdighet är att värna om människors bestämmanderätt, integritet och respekt. Det tar vi helt plötsligt ifrån dem då..
Inte f*an vill någon av oss ligga helt hjälplös! Vi kanske tom. inte röra oss längre, gå på toaletten eller äta själva under en längre tid. Smärtan, ångesten och kanske rädslan för döden, det skrämmande vi inte vet något om plågar oss dag ut och dag in, ska vi då inte få ha chansen att själva bestämma när lidandet ska ta slut, när vi vill vandra vidare..?!

2012-11-09 @ 17:00:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback